مکنونات مکتوب

» بین خودمون بمونه ! «

مکنونات مکتوب

» بین خودمون بمونه ! «

حکم مسافرت بخاطر فرار از روزه!

سؤال:

آیا می ­توان درماه رمضان برای فرار از روزه مسافرت کرد؟


همه­ ی مراجع: مسافرت کردن در ماه رمضان ـ هر چند به عنوان فرار از روزه باشد ـ اشکال ندارد؛ ولی این امر تا قبل از روز بیست و سوم مکروه است

.

.

.

واقعا برای من جای تعجب داره!


نمیدونم متوجه شدید یا نه ؛ ولی من اون پست مربوط به روزه خواری رو از وبلاگ به پست های چرک نویس منتقل کردم

چرا که با حرفی که Sober زد و بررسی دوباره موضوع دچار شک شدم

اگرچه در این مورد و شاید سوء ظن بخاطر "دانش" اشتباه به بخشش خدا امیدوارم

خودم رو  جاهل غیر مقصر میبینم

فقط این وسط متوجه تعبیر خوابی که آشنای مجازی شب قبل از ارسال پست دید نمیشم 

در هر صورت من دیگه اون پست قبلی رو به وضعیت انتشار برنمیگردونم


نظرات 9 + ارسال نظر
... جمعه 2 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 19:09

کاری به احکام یا نظر فقها ندارم . ولی نظر شخصیم اینه نمیشه از روزه فرار کرد .
چرا باید. وقتی سالم هستیم و میتونیم روزه بگیریم و مشکلی نداریم واجب خدارو انجام ندیم . و چرا باید فرار ازواجب خدا جایز باشه ..
این بنظر من وچیزی که از اسلام میدونم جور در نمیاد .
این حکم میگه فرار از روزه با مسافرت
یعنی نه الزامی باشه که مسافرته کار واجبی باشه . یا مسافرته بحث کیف و حال
حتی مشخص نمیشه . و یا فرار از روزه . فکر نمیکنم ادم با این حکم قانع بشه
چون تناقض های زیادی داره . اگه بتونین دنبال ریشه این حکم برین جالب میشه
. یازده ماه وقت سفر هست . و میشه برای کیف و حالش بره . چرا بذاره ماه رمضون بره که تکلیفشه روزه بگیره . واجبه . حالا سفر کاری میشه قانع شد . ولی به قصد و نیت فرار از روزه خیر

والا چی بگم
من خودم با اینکه یکی از روزه های واجبمو تو دوران ابتدایی بخاطر سفر خوردم بازم راضی به این حکم نیستم
اگه حکم این جوریه شاید به این خاطره که خیلیا امروز این کارو میکنن...

sober جمعه 2 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 22:08

جدای از بررسی فقهی واحکام و الخ
باید همیشه بنا رو بر حسن ظن بذاریم
یعنی تا حدی که میتونی حسن ظن داشته باش...
چون سو ظن گناه کبیره س

خیلیا هستن که ماه رمضون همینجوری الکی روزه خوردن برا خاطر کنکور
اینا که کارشون خوب نیست چون باید هر روزو ۶۰ روزبگیرن!
یه عده معدود از کنکوریا هم هستن که هر روز صبح قبل از خوردن چیزی,پامیشن تا حد ترخص شرعی از شهر خارج میشن و برمیگردن,ینی ۲۲ و نیم میرن و ۲۲ و نیم میان که روزه شون به هم بخوره بخاطر مسافر بودن...
ینی دقیقا همین کارو میکنن.عمدی میرن و میان ک روزه نگیرن
اتفاقا من قبل از ماه مبارک زنگ زدم دفتر حرم و پرسیدم برا کنکور میشه روزه نگرف؟این کارو بهم پیشنهاد دادن. :/

التماس دعااااا واقعنی!
روزه هات خیلی قبول
پیشاپیش عیدتم مبارک :)

ههه جدی میگی؟ عجب!!
منکه حلال نمیکنم چون حس میکنم حقم ضایه شده
... ولی عجب سؤالی پرسیدیا !
تو که به توصیه شون عمل نمیکنی؟
از الان تبریک؟ من مقلد آقای سیستانی اما
واقعنی؟ برای من دروغنی دعا کن
من هنوز تو کف سؤالتم

.... شنبه 3 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 17:17

بنظرم یه جور کلک شرعیه که میزنن
. داییم صد میلیون پول نزول گرفته بود ماهی یک میلیون میداد .
برای حلال شدنش رفت نوشت یکی از خونه هاش صد میلیون داده رهن کامل به اون اقاهه
بعد بچش توی اون خونه میشینه . ماهی یک میلیون اجاره میده یه اون سود خوره . ......
قشنگ و مجلسی . کاملا شرعی سود داد .

شناختم

... شنبه 3 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 20:03

دیگه دیدم هر چی مینویسم تایید میشه

بده مدیر وبلاگ طرفدار آزادی بیانه؟

.. شنبه 3 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 20:04

و اون سودخوره . بعد از تصویه حساب کامل با داییم . یک ماه پیش فوت کرد
نور اتیش ب قبرش بتایه

sober شنبه 3 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 20:24

آره
البته این راه حل برا کسانیه که اونقدرا پول بنزین و وقت آزاد دارن خخخخ
ن من روزه میگیرم.اگه خدا قبول کنه
هرچند سخته و از یه ساعتی ببعد جنازه ام و هیچی نمیفهمم دیگه
آزمون سه روز یه بار هم تو ماه رمضون میدم
به ریاضیش که میرسم معده م آلارم میده :/
اوخی،یه روز اضافی باس بگیرید؟ پ چجوری نماز عیدو میخونید؟ینی دو روز پشت سر هم نماز عید برگزار میکنن؟ :D
آخه بضی وقتا که میگیم التماس دعا طرف هم میگه چشم محتاجیم به دعا بعد یادش میره دعا کنه.خودمم بعضی وقتا اینجوری ام
برا همین گفتم واقعنی!! :))
سوالم از حرم؟آخه دوستام میگفتن خدا میبخشه و مهربونه و کنکورمون واجب تره و ... من به شک افتادم زنگ زدم ببینم واقعا راهی نیست؟ :|
البته این یه کلاه شرعیه و از نظر اخلاقی قشنگ نیس،مث بچه ای که تو مدرسه بهونه میاره میگه دیشب مهمون داشتیم و من درس نخوندم،هرچند معلم قبول میکنه ولی ارزش دانش اموزه پیش معلم کم میشه...

هوم...تعبیر خوبی بود
خخخ پس تو هم ازین دروغا میگفتی؟
اوه عجب آزمون هر سه روز یکبار؟
لازم شد بگم روزه در گرما جهاد است
ههه ولی من در هر صورت یادم رف دعا کنم

اسما دوشنبه 5 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 23:15

یه سری هم هستن توانابی روزه گرفتن کامل رو ندارن
یک روز در میون یا هرچی!واسه اینکه خیال خودشون راحت باشه،که روزه خواری نکردن،یه مسافتی رو میرن
من سالای پیش این کاررو میکردم
چند روز رو میگرفتم،یک روز رو که میدیدم اصلا توانایی ندارم میزفتیم تا حد ترخص رفت و برگشت:/
یک زمانی هم نیمه ماه رمضون چندروزه میرفتم مسافرت:|
هرکسی توانایی جسمیش اونقدر نیست که تمام ماه رمضون رو روزه بگیره

ولی قبول دارم کلاه شرعیه:||||
نمیتونی بگیری خب نگیر:|میتونی بگیر:|
این مسخره بازیا چیه:D

ای جانم عزیزم:))
اون همه گفتی که بگی کلاه شرعیه؟:)
امیدوارم در آینده همه روزای ماه رمضونو بتونی بگیری...
مارم دعا کنی!

اسما دوشنبه 5 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 23:18

و اینکه دربارع عید فطر امسال
بالاخره پس از سالهااااا اقای سیستانی و همه مراحع)فکر میکنم(یک روز رو عید فطر اعلام کردن:D
وگرنه هرسال که....:D
اینجا چون مهمونی و رفت و امد زیاده و خیلی ها واسه صبحونه هم مهمون دارن روز عید
ما مجبور بودیم همون مسافت شرعیو و...:D
مهمون بیاد خونه ادم:بفرمایید از خودتون پذیرایی کنید ما روزه ایم:||||

جالب اینجا بود عموم اون روزی که عید اعلام میشد ولی عید ما نبود رو روزه میگرفت،بعد میرفت تا یه مسافتی روزه شو میخورد،بعدمیک راست نماز عید:Dاصلا شیفته ش شدم من:D

ههه من شب عید رفتم سرچ زدم دیدم چیز خاصی نیومد بالا دیگه پیشو نگرفتم

اسما سه‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 18:20

از اون همه گفتن منظورم این بود که کسیم که انجام مبده مجبوره مجبور:Dحکمشه خب
ولی خنده داره...واقعا ضایعه یکی نمیخواد روزه بگیره یا نمیتونه خب نگیره این فیلما چیه دیگه:|

:/
نه دیگه
اگه کسی واقعا نتونه پس نمیگیره
ولی اگه بخاطر سخت بودن روزه قصدش پیچوندن باشه از آپشن کلاه شرعی استفاده میکنه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد